IMG ۲۰۲۳۰۷۲۶ ۰۰۳۸۲۰ 266x300 - مقایسه تلویزیون شهری و ویدئو وال با ویدئو پروژکتور

مقایسه تلویزیون شهری و ویدئو وال با ویدئو پروژکتور

مقایسه تلویزیون شهری و ویدئو وال با ویدئو پروژکتور

مقایسه تلویزیون شهری و ویدئو وال با ویدئو پروژکتور

در بحث مقایسه دو یا چند دستگاه با یکدیگر باید فاکتور های مختلفی مورد بررسی قرار گیرند تا فردی که مقاله را مطالعه میکند پس از این کار بتواند با توجه به معیار های حائز اهمیت خود محصول مورد نظر خود را با درک کامل معایب و مزایای هر یک از آن ها انتخاب نموده و پس از خرید هیچ چیز نتواند او را غافلگیر کرده و از خرید خود پشیمان کند.
به همین دلیل قصد داریم در مقاله «مقایسه تلویزیون شهری و ویدئو وال با ویدئو پروژکتور» از هر لحاظ این موضوع را برای شما بشکافیم و این محصولات را مورد بررسی قرار دهیم ، سپس معایب و مزایای هریک را برای شما بازگو میکنیم تا به راحتی خود شما بتوانید این دستگاه ها را با یکدیگر مقایسه کنید.

video wall or projector1 1 300x193 - مقایسه تلویزیون شهری و ویدئو وال با ویدئو پروژکتور
مقایسه تلویزیون شهری و ویدئو وال با ویدئو پروژکتور

فاکتور اول: قیمت

مقایسه تلویزیون شهری و ویدئو وال با ویدئو پروژکتور به لحاظ قیمت کار بسیار ساده ای است زیرا این دو محصول به لحاظ قیمت اختلاف نسبتا زیادی با یکدیگر دارند.
همانطور که میدانید مهمترین فاکتوری که توسط اکثر خریداران مورد بررسی قرار می گیرد پارامتر قیمت است، مخصوصا در کشور ما ایران به دلیل اختلاف ارزش پول ملی ما با سایر ارزها و وارداتی بودن کلیه قطعات این دستگاه ها فاکتور قیمت اهمیت بیشتری پیدا می کند.
قطعا اگر قیمت محصولات مطرح نباشد همه محصولات با بالاترین کیفیت تولید و به فروش می رسند و محصولات ارزانتر اصلا تولید نمیشوند ، البته گاهی ممکن است برخی افراد به دلیل تمکن مالی فقط به سمت فاکتور کیفیت بروند و اصلا به قیمت توجه نکنند یا در جایی که هزینه بازدهی خوبی دارد فاکتور قیمت کمرنگ تر شده و فاکتور کیفیت اهمیت پیدا میکند.
از جهت نوسانات شدید ارز و قیمت محصولات در کشور من مقایسه قیمت را با ارز دلار امجام میدهم که برای مخاطبینی که چند سال بعد هم این مقاله را می خوانند سخنانم قابل درک باشد .
در روز تنظیم این مقاله قیمت ویدئو پروژکتور با پرده ، لوازم و نصب چیزی در حدود ۲۰۰ تا ۵۰۰ دلار (بسته به کیفیت قطعات ، مارک و قدرت لنز پروژکتور) در بازار فروخته می شود، ولی دستگاه های تلویزیون شهری و ویدئو وال که به صورت متر مربعی به فروش می رسند ، در بازه ۴۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار به ازای هر متر مربع به فروش می رسند ، که البته مهمترین معیار در قیمت گذاری و کیفیت این دستگاهها تراکم پیکسل در هر متر مربع می باشد.
معمولا دستگاههای تلویزیون شهری و ویدئو وال حد اقل در متراژ ۵ متر مربع مورد استفاده قرار می گیرند ، این بدان معناست که ارزانترین دستگاه تلویزیون شهری و ویدئو وال ۱۰ برابر گرانترین ویدئو پروژکتور برای خریداران هزینه در بر دارد که اختلاف واقعا چشم گیری می باشد.

 

فاکتور دوم: کیفیت تصویر

مقایسه تلویزیون شهری و ویدئو وال با ویدئو پروژکتور به لحاظ کیفیت تصویر نیز مانند مقایسه پارامتر قیمت کار چندان سختی نیست ، در واقع مقایسه این دو دستگاه با یکدیگر شبیه مقایسه تلویزیون های قدیمی با لامپ تصویر و تلویزیون های led خانگی جدید می باشد .
تکنولوژی ویدئو پروژکتور دقیقا شبیه به تکنولوژی لامپ تصویر و آپارات می باشد که تکنولوژی خیلی قدیمی ای است با این تفاوت که در ویدئو پروژکتور مانند آپارات فاصله لنز پروژکتور تا پرده نسبتا زیاد است به همین دلیل نور کمی با پرده اصابت میکند به همین دلیل تصاویر حتی در مقایسه با تلویزیون های قدیمی با لامپ تصویر هم مات تر و کم نور تر بوده و در شرایطی که محیط فقط کمی نورانی باشد ، هیچ چیز روی پرده قابل رویت نیست
در طرف مقابل تکنولوژی تلویزیون شهری و ویدئو وال که حتی از تکنولوژی تلویزیون های ال ای دی خانگی پیشرفته تر می باشد و تا حدودی شبیه آن است ، حتی مثل تلویزیون های خانگی که با کیفیت های متنوعی تولید و به بازار عرضه میشوند (مثل HD , full HD , 4k) این دستگا ه ها نیز با کیفیت ها و تراکم پیکسل متنوعی تولید و به بازار عرضه می گردد (مثل P4 , P 5 , P3 , P2 و..) که با توجه به ابعاد دستگاه و تراکم پیکسل می توان به کیفیت هایی حتی بالاتر از 4k نیز دست یافت.

QYkErqCJ - مقایسه تلویزیون شهری و ویدئو وال با ویدئو پروژکتور
مقایسه تلویزیون شهری و ویدئو وال با ویدئو پروژکتور
Urban tv video wall 300x277 - مقایسه تلویزیون شهری و ویدئو وال با ویدئو پروژکتور
مقایسه تلویزیون شهری و ویدئو وال با ویدئو پروژکتور

البته در تلویزیون های شهری به دلیل بزرگتر و پر نور تر بودن پیکسل ها نسبت به تلویزیون های خانگی کنتراست و دمای رنگ بسیار بالاتری از تلویزیون های خانگی خواهیم داشت که بسیار چشمگیر تر و خیره کننده تر از هر نمایشگر دیگری می باشد.
در تلویزیون های شهری خارج سالن به دلیل نور و کنتراست بسیار بالاتر تصاویر در مقابل تابش مستقیم آفتاب نیز قابل رویت بوده و در شب نور نمایشگر محدوده بزرگی در لطراف خود را روشن می کند.

اتصال با سایر دستگاه های پخش کننده تصاویر (پورت های ورودی)

در زمینه اتصالات دستگاه ویدئو پروسسور از پورت های Hdmi , vga , Dvi و آنالوگ پشتیبانی می نماید که کاربر بایستی به همین پورت ها و امکانات برای این دستگاه ها بسنده نماید مگر باید اضافه کردن تبدیل پورت ها و اشغال پورت های قبلی.
ولی در دستگاه های ویدئو وال و تلویزیون های شهری بسته به نیاز فرد خریدار و انتخاب پروسسور مناسب ، کاربر می تواند بجز پورت های بالا از پورت هایی نظیر SDi و… و قابلیت هایی نظیر نصب اندروید و نرم افزار روی دستگاه (مثل تلویزیون های هوشمند خانگی) و قابلیت اتصال به wifi و پخش مستقیم تصاویر از روی گوشی و حتی استفاده از فضای ابری جهت کنترل از همه جای دنیا می توان بهره برد و جهت ارتباط ، کنترل و پخش تصاویر مورد استفاده قرار داد.
در این زمینه دستگاه های تلویزیون شهری و ویدئو وال به جهت جدیدتر و به روزتر بودن و بهره بردن از تکنولوژی روز و دستگاهی به نام ویدئو پروسسور که انقلابی عظیم در این صنعت ایجاد کرد ، هر روز با امکانات بیشتر و شگفت انگیز تری روانه بازار می شوند که نصب این امکانات حتی روی دستگاه های قدیمی تر به راحتی قابل انجام می باشد ، که با به روز رسانی دستگاه ها به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری قابل دسترسی هست .

1 300x168 - مقایسه تلویزیون شهری و ویدئو وال با ویدئو پروژکتور
مقایسه تلویزیون شهری و ویدئو وال با ویدئو پروژکتور

طول عمر و هزینه نگهداری

به لحاظ طول عمر نیز دستگا ه های تلویزیون شهری و ویدئو وال طول عمر بسیار بالاتری از ویدئو پروژکتور ها دارند و حتی در شرایط سخت محیطی نیز تاب آوری و تحمل بهتری دارند.
برای مثال حتی اگر ضربه ای به صفحه این دستگاه ها وارد شود به این سادگی باعث بروز خرابی در دستگاه نمی شود و یا حتی برخی از انواع این دستگاه ها که مخصوص خارج سالن هستند و استاندارد Ip65 دارند در برابر آب ، رطوبت ، گرما و گرد و غبار نیز کاملا بی تفاوت هستند .
از لحاظ هزینه نگهداری دستگاه دستگاه باید ذکر کنیم دستگاه های تلویزیون شهری و ویدئو وال به دلیل تشکیل شدن از قطعات و اجزای بسیار کوچک و صنعتی که هر جز از آنها به سادگی و با کمترین هزینه قابل تعمیر هستند و سال های سال بدون نگرانی هم از لحاظ خرابی و هم هزینه های پس از آن می توانید از این دستگاه ها استفاده نمایید و حتی بدون وقفه روشن بگذارید.
این در حالی هست که در دستگاه های ویدئو پروژکتور لنز و سایر قطعات استهلاک بالا و طول عمر نسبتا پایینی دارند و به مرور زمان ضعیف می شوند و هزینه تعویض و تعمیر آنها نسبتا بالا هست (نسبت به قیمت خود دستگاه) حتی گاها دیده شده که هزینه تعمیر این دستگاه ها بالا تر از قیمت خریداری شده بوده است از این رو این دستگاه ها را دستگاهی با هزینه نگهداری بالا می توان در نظر گرفت.

008 1 300x180 - مقایسه تلویزیون شهری و ویدئو وال با ویدئو پروژکتور
مقایسه تلویزیون شهری و ویدئو وال با ویدئو پروژکتور

معایب ویدئو پروژکتور نسبت به تلویزیون شهری و ویدئو وال
✓ تصویر بی کیفیت و مات و عدم نمایش تصاویر در نور طبیعی محیط.
✓ پخش بر روی صفحه و پرده سفید بر خلاف سایر دستگاه های پخش و سیستم های نوری که صفحه خاموش معمولا مشکی است.
✓ اگر شخص یا شیئی بین پرده و پروژکتور دستگاه قرار بگیرد سایه آن در تصویر و روی پرده می افتد.
✓ قابلیت استفاده دائم در فضای خارج سالن را ندارد
✓ روبروی پرده فضایی رو جهت قرار گرفتن پروژکتور اشغال می نماید که معمولا باید مثل لوستر از سقف آویزان باشد.

مزایای ویدئو پروژکتور نسبت به ویدئو وال و تلویزیون شهری
✓ قیمت بسیار ارزانتر
✓ مصرف برق پایین تر ، کل دستگاه به طور میانگین ۴۰۰ وات برق مصرف میکند

معایب ویدئو وال و تلویزیون شهری نسبت به ویدئو پروژکتور
✓ مصرف برق بالاتر ، حدودا به ازای هر متر مربع به طور میانگین ۳۰۰ وات برق مصرف میکند
✓ قیمت بالاتر از ویدئو پروژکتور که گاها به چند ده تا چند صد برابر برابر آن می رسد

مزایای ویدئو وال و تلویزیون شهری نسبت به ویدئو پروژکتور
✓ قابلیت ساخت در ابعاد و اشکال گوناگون با نسبت های مختلف و حتی به صورت منحنی و خمیده
✓ قابلیت استفاده از دستگاه در داخل و خارج سالن
✓ قابل استفاده در نور طبیعی محیط (حتی نور خورشید)
✓ قابلیت کم و زیاد کردن نور صفحه برای حالت روز و شب یا روشن و تاریک
✓ استاندارد ip65 برای دستگاه های خارج سالن
✓ طول عمر بسیار بالا و هزینه نگهداری بسیار ناچیز
✓ تولید در کیفیت های متنوع و بسیار بالا
✓ صفحه ضد رطوبت ، ضربه و گرد و غبار

نتیجه گیری

قبل از انتخاب میان تلویزیون شهری و ویدئو پروژکتور باید به سراغ موارد استفاده و بودجه خود برویم تا دریابیم کدامیک برای ما مناسب تر است . دستگاه های تلویزیون شهری برای استفاده خانگی مقرون به صرفه نمی باشند و توجیه اقتصادی ندارند ، ولی برای فضاهای تجاری مانند مراکز خرید ، تالار های پذیرایی ، آمفی تئاتر و… دستگاه بسیار مناسب و با کیفیتی می باشد ، البته در جایی که مسئله قیمت و هزینه دستگاه مطرح نباشد از این دستگاه ها می توان حتی به عتوان تلویزیون خانگی نیز استفاده نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید

این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
Call Now Button